KUVA- JA TEKSTIANALYYSI: AIKAKAUSLEHTIMAINONTA
Media kasvatuksen menetelmät, Media analyysi Valion mainos:
Mainosten on tärkeää herättää katsojassa tunteita. Mainos herättää tunteen kiireettömyydestä ja mainoksen siniset värit ovat rahoittavia. Itse jään pysähtymään enemmän kirkkaisiin mainoksiin. Itse en varmaan huomioisi mainosta selaisin ohi. Minusta se on vähän tylsä eikä oikeastaan puhuttele minua. Mutta itse pidänkin kirkkaista väreistä mitkä hyppivät silmille. Mainoksen teksti on ihan hauska: Salaisuus mitä saa levittää. Viittaa salaisuuteen, paheeseen mutta myös levitettävään raejuustoon.
Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta kirjoitetaan: ” Ihmiset havainnoivat ympäristöään tarinoiden avulla. Myös aikakausilehtimainoksessa on hyvä olla lukijaan vetoavaa tarinallisuutta, jotta se todella jäisi mieleen. Hyvän mainoksen idea voi olla miellyttävä, aisteja virittävä, kummastuttava tai ärsyttävä. Tärkeintä on, että mainos pistää miettimään.” (Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta)
Värit ovat mainoksessa tärkeitä. Kirkkaat värit pistävät silmään heti ja niitä pysähtyy katsomaan. Erilaisia värejä käytetään eri tarkoituksiin. Valion mainoksen sininen väri herättää rauhallisuuden ja kiireettömyyden tunnetta. Nuoriin ja lapsiin vetoaa varmasti kirkkaamman väriset mainoksessa. Tämän mainoksen väreille ei varmasti tavoitella nuorta yleisöä vaan vähän vanhempaa. Mainoksessa on myös väriteemalta hyvinvointimainoksen piirteitä. Tunnelma on rauhallinen ja viittaa omaan aikaan arjen keskellä. Vaikka kyseessä on elintarvikemainos.
Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta kirjoitetaan; Elintarvikemainosten värien merkityksestä. Sinen on makumielikuva: Vielä, märkä ja raikas. Symboliikka. vapaus, totuus, haaveet, tulevaisuus. Valkoinen väri taas: makumielikuva: puhdas, mieto. Symboliikka: Puhdas, viaton, hyve ja rauha. (Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta)
Mainoksessa on tärkeää kiinnittää huomiota tekstiin. Sitä ei saa olla liikaa, että mainoksen jaksaa lukea. Tekstin on oltava hyvin muotoiltu ja sijoiteltu. Erilaisille typografioille on olemassa erilaiset tarkoitukset. Valion mainoksessa on käytetty kaunokirjoitusta ja lihavoituja tekstin kohtia herättämään huomiota. Mainoksen teksti on helppolukuista ja siitä saa selvän. Eikä tekstiin ole piilotettu muiden tuotteiden mainontaa. Alhaalta voi pienellä printillä löytää mitä tuotteita on saatavilla. Siellä on myös linkki nettisivuille.
Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta kirjoitetaan: Rönsyilevät pyöreämuotoiset kaunokirjoitukset herättävät: Luonnollisuutta, naisellista, romanttista, sulavaa, nestemäistä, käsin rakkaudella tehtyä. Matalat, leveät ja lihavat kirjaimet herättävät: Runsasta sisältöä, nautinnon tärkeyttä, ahnehtiminen sallittu. (Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta)
Mainoksen selkeyteen on tärkeää kiinnittää huomiota. Liian sekava mainos voi viedä huomion mainostettavalta tuotteelta. Mainoksessa puhutaan salaisuudesta mitä saa levittää. Se on ihana, oma hetki vaikka kirjan parissa. Salaisuus mistä voi nauttia. Mainos on hyvin selkeä.
Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta kirjoitetaan: Lukija vaatii mainokselta selkeyttä ja helppoutta. Vain selkeää, silmälle mieluisaa mainosta jäädään katsomaan. Lukijalta ei saa vaaria liikaa keskittymistä täyttämällä mainos isolla määrällä eri elementtejä. Selkeässä mainoksessa on yksinkertainen asettelu, yksi pääasia kuvassa, eikä liikaa tavaraa ja tekstiä. (Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta)
Valion mainos on hyvin selkeä ja yksinkertainen. Kuvassa on nainen, joka pitelee leipää missä raejuustoa on. Tekstiä ei ole liikaa ja se on helposti näkyvillä. Mainos on selkeä ja helppo. Logo on selvästi nähtävillä mainoksen yläkulmassa. Mainos on myös selvästi mainos, eikä lehteen upotettua piilomainontaa. Mainoksen voi myös tajuta yhdellä vilkaisulla, eikä sitä tarvitse lukea montaa kertaa läpi.
Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta kirjoitetaan: Lukija tarttuu mainokseen, joihin on luotu mielikuvia luova tunnelma. Hyvän mainoksen tunnelma johdottaa kokonaiseen myyttiseen tarinaan, johon lukija voi samaistua. Myyttien avulla lukija tempaistaan irti arjesta. (Totta kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia / Aikakauslehti opinnoissa -toiminta)
Valion mainokseen on luoto rauhallinen tunnelma. Salinen nautinto hetki arjen keskellä. Mainos puhuttelee ihmisiä kiireen keskellä. Ota omaa aikaa itsellesi ja nauti valion levitettävästä raejuustosta.
Lähteet:
Totta
kai. 2013. Aikakauslehtimainonnan lukutaidon oppimateriaali. Aikakausimedia /
Aikakauslehti opinnoissa -toiminta.
https://epaper.fi/read/3228/QIuHdDu4
Kommentit
Lähetä kommentti